Judo  
Judo bij sportschool van de Pol

Bij sportschool Eddie van de Pol ligt de nadruk op judo. Je kunt op verschillende manieren aan judo doen in onze sportschool.

Op deze website kun je de weg vinden in ons aanbod.

  -- Als je klein bent, kun je beginnen met speeljudo. (hieronder)
  -- Voor jong en oud is er judo voor je plezier. Vooral voor de jeugd hebben
    wij groepen, op twee plaatsen in Helmond, op alle dagen van de week. (hieronder)
  -- Als je verder wilt gaan in judo, kun je meedoen met ons programma voor 
     wedstrijdjudo (zie het menu ‘wedstrijdjudo’ aan de linkerkant)
  -- Voor de gevorderden is er de mogelijkheid voor een topsportprogramma
   
(zie onder‘wedstrijdjudo’ in het menu aan de linkerkant)
  -- Alle judo-trainingstijden vind je hier.

Wij hopen dat je veel plezier kunt hebben van ons judo-aanbod. Judo is een prachtige sport voor iedereen. Sportschool van de Pol heeft voor iedere judoka van alles te bieden!

 
Judo voor je plezier

Plezier hebben. Waarom ga je anders een sport doen? Lekker bezig zijn, dingen leren, jezelf kunnen verdedigen. Allemaal redenen om aan judo te gaan doen.

Sportschool van de Pol is een fijne, niet al te grote sportschool waar het gezellig is, en de judoka’s (en hun families) gemakkelijk een band opbouwen met elkaar. In Helmond staat de sportschool bekend om zijn gemoedelijke familie-atmosfeer waar mensen zelfs na jaren nog graag blijven terugkomen.

Sportschool Eddie van de Pol heeft in Helmond een prachtig aanbod om judo te beoefenen, op twee plaatsen:
 In de eigen sportschool aan de Valkstraat (Helmond-Noord) (maandag t/m vrijdag)
 In de sportzaal van Basisschool “de Stroom” aan de Rijnlaan (Brouwhuis) (dinsdag)

De nadruk ligt op groepen voor de jeugd.
 Voor de allerkleinsten (tot ongeveer 6 jaar) is er ‘speeljudo’.
 Voor de kinderen tot en met 10-11 jaar
 Voor de tieners tot 15-16 jaar
In alle leeftijdsklassen kun je instappen om te beginnen, of instappen als je al eens ergens anders judo hebt gedaan.

Vanaf 16 jaar is er ook een aanbod, net als voor senioren. Vraag er naar bij de sportschool!

Het gewone judo-aanbod is niet per se gericht op wedstrijden. Je doet judo omdat je het leuk vindt. Je klimt er op van de witte band (voor de beginners) tot misschien wel de zwarte band (voor de gevorderden).

Als je denkt dat je méér wil, of opvalt omdat je erg goed bent, kun je gaan meedoen met de wedstrijdgroep van Sportschool van de Pol. Er wordt dan wel extra motivatie van je gevraagd! Juist voor wedstrijdjudoka’s is het belangrijk dat het fijn is om judoka te zijn. Daar staat tegenover dat je in een succesvolle groep instapt die zelfs internationaal in de prijzen valt. Kijk daarvoor maar eens in het menu ‘wedstrijdjudo’ links van deze pagina.

Je bent van harte welkom bij ons op de mat. Kom gerust eens kijken of meedoen. Sportschool van de Pol kan je zelfs een judopak leveren, en je alles vertellen over hoe je kunt meedoen met ons judo-aanbod!


 
Speeljudo

Speeljudo wordt gegeven op woensdagmiddag van 16.00 tot 17.00 uur. Trainer Eddie van de Pol verzorgt deze lessen.

Ben je een actieveling, kun je gewoonweg niet stilzitten en vind je het leuk om met anderen te stoeien? Dan is speeljudo misschien iets voor jou. Kinderen tussen de 4 en 6 jaar krijgen bij sportschool van de Pol een speciale judotraining: speeljudo. Naast de eerst beginselen van het judo, leer je ook nog eens nuttige dingen.



 
Wat dacht je van valbreken, met een sportieve en sociale manier met elkaar omgaan of van het overwinnen van verlegenheid of onzekerheid? Al die ingrediënten vind je terug in speeljudo. En als je 6 jaar bent kun je gewoon met de 'reguliere' judolessen starten.

Judo is een sport die overal ter wereld miljoenen beoefenaars heeft in de recreatieve sfeer. Een aantal van deze beoefenen het zelfs als wedstrijdsport. Bij sportschool v.d.Pol wordt zowel op recreatief als op wedstrijdniveau lessen verzorgd. Het is een gezonde sport voor jong en oud.

Het bevorderd je lichamelijke en motorieke ontwikkeling in positieve zin.
Alle aspecten van het bewegen (rennen, hollen, draaien, keren, vallen enz) komen in het judo tot uiting en is daardoor een uitermate geschikte sport voor kinderen met een bewegingsachterstand, maar ook voor kinderen die hun energie kwijt moeten. Judo kan een deel uitmaken van de algemene opvoeding en vervult daarin een sociale functie. Discipline, respect voor elkaar en samenwerken is de eerste gedachte achter het judo

De basis

De basis voor de groep kleuters is het aanleren van het `valbreken` (vallen zonder jezelf pijn te doen) en het omgaan met andere kinderen. Ze leren met elkaar stoeien op een leuke manier. Verder werken we aan de ontwikkeling van coördinatie, lenigheid, behendigheid en het samenwerken met andere kinderen.

Wat wordt er zoal gedaan

Eigenlijk te veel om op te noemen, Wij noemen er toch een paar; rollen, draaien, keren, rennen, hollen, kruipen, vallen (en natuurlijk weer opstaan) enz enz. Alles wordt in een les in spelvormen gegoten, zodat de 'technieken van het judo spelenderwijs en op een leuke manier aangeleerd worden. Voor wie is Judo een goede sport?

Eigenlijk is het een sport voor jong en oud. Judo is vooral een uitermate geschikte sport voor kinderen met een bewegingsachterstand, maar ook voor hen die gewoon hun energie kwijt moeten. Het bevorderd hun lichamelijke en motorieke ontwikkeling in positieve zin. Verder is het ook aan te bevelen voor kinderen met ADHD (of MBD) hier worden bij ons goede resultaten behaald. Judo heeft ook een opvoedkundige en sociale functie, discipline, respect voor elkaar en samenwerking komen bij ons op de eerste plaats.


 
Judo is zeker een serieuze sport en dus zeker niet geschikt voor vechters. Judo betekent immers `vechten`zonder geweld of wapens te gebruiken. (ofwel 'de zachte weg') Judo is een spel. Het is stoeien, maar dan wel met 'strenge' regeltjes. Bij judo gaat het niet om kracht , maar er wordt zonder geweld, op een slimme manier trucjes gebruikt, waardoor de tegenstander verslagen wordt.


 
De voordelen op een rijtje

* Het houdt ter eerste je lichaam gezond

* Je krijgt er meer zelfvertrouwen door (je bent niet zo snel bang meer
   voor anderen)

* Je leert effectiever reageren op moeilijke situaties in je omgeving (zoals lastig gevallen
    worden op straat, voor jezelf opkomen om iets te bereiken).

* Grenzen verleggen en leren positief omgaan met agressie

* Preventieve werking (als je je sterker en weerbaarder toont, straal je
   dit ook uit).

Voor wie?
Judo is een contactsport met een groot stoei-element. Om hier samen prettig mee bezig te kunnen zijn, respect voor de ander, discipline en sportiviteit zijn de peilers waarop het judo rust. Judo is toegankelijk voor jongens en meisjes, dik en dun, talenten in de dop en diegene met een mindere motoriek vanaf 4 jaar.

Heb je zin om een keer te kijken of mee te doen?


 

 

 
________________________________________________________________

Wat is judo?

Judo (柔道 jūdō) is voor de meeste judoka's een leuke sport om te doen. We weten precies wat we doen tijdens de training, de wedstrijden en welke banden we kunnen halen. We kennen de regels bij de toernooien en weten hoeveel punten je kunt halen. We kennen de worpen, houdgrepen, armklemmen en verwurgingen.

Maar waar komt judo nou vandaan? Uit Japan, zeggen we dan.
Wie heeft judo dan uitgevonden? Jigoro Kano, zeggen we dan.

Maar verder?

Wat is judo dan nog méér?
 
Jigoro Kano heeft het nooit gehad over judo als een sport. Voor hem was judo altijd een 'weg'. Dat betekent dat hij geloofde dat een judoka bepaalde idealen en principes heeft, die hij overal toepast. Niet alleen in de dojo, maar ook in het gewone leven. Met judo ben je dus nooit klaar. Je moet elke dag blijven leren, hoe jong of hoe oud je ook bent. Judo is dus een soort levenslange opvoeding, in twee onderdelen:

- Lichamelijke opvoeding. Door judo leer je op de beste manier gebruik te maken van je energie en je hele lichaam soepel en verantwoord te gebuiken. Je wordt door judo sterk (kyo), gezond (ken) en waardevol/nuttig (yo)

`Het moet het doel van lichamelijke opvoeding zijn, om een gezond en sterk lichaam te krijgen, dat je in het alledaagse leven goed kunt gebruiken.` (Jigoro Kano: KJT 8, 18-19.)

- Geestelijke opvoeding. Door judo leer je ook je verstand scherper te gebruiken en in de omgang met jezelf en je omgeving verantwoord te handelen. Kano noemde dat intellectuele en morele opvoeding.

`Judo begon met de studie van gevechtskunsten, maar gaandeweg werd het duidelijk dat het kon worden toegepast op lichamelijke opvoeding, intellectuele training, morele opvoeding, sociale interactie, management en het alledaagse leven van mensen. Sommige mensen geloven dat judo simpel betekent: oefenen in de dojo. (...) Hoewel dat zeker een aspect van judo is, is het toch maar een klein deel daarvan. Met judo moet je het beste doel voor ogen hebben en al je geestelijke en lichamelijke energie op de meest effectieve manier gebruiken om je doel te bereiken - eenvoudig gezegd: seiryoku zenyo is wat het hedendaagse judo inhoudt. Om die reden is judo niet zozeer een gevechtskunst, maar meer het basisprincipe van menselijk gedrag.` (Jigoro Kano: Mind over Muscle, p.77.)

Lichaam en geest zijn niet twee verschillende dingen, maar moeten bij elkaar komen. Een mens is niet in stukken verdeeld. Lichamelijk en geestelijk zo goed mogelijk ontwikkeld.

Jigoro Kano ontwikkelde geleidelijk twee belangrijke principes bij het judo. Die moet je levenslang leren en ze zijn van toepassing op alles. Het eerste principe is het middel om het tweede te bereiken (het doel)

- Seiryoku zenyo: het meest effectieve gebruik van energie.
• lichamelijk betekent dat: nooit overdreven veel kracht gebruiken bij judo en alles wat je doet.
• geestelijk betekent dat: deugdzaam, beheerst, ordelijk en doordacht bezig zijn.

- Jita Kyoei: `jij en ik schitteren samen`, dat wil zeggen: onderling samenwerken voor het welzijn voor allen.
• lichamelijk betekent dat: je energie positief inzetten door elkaar te helpen en samen aan een betere wereld te bouwen, in de dojo en daarbuiten.
• geestelijk betekent dat: door anderen gelukkig te maken, wordt je zelf ook volmaakt gelukkig. Dus ben je sportief, beschaafd en respecteer je elke medemens.
Het woord judo bestaat uit twee delen. Dat betekent:

- Ju (柔): flexibel: je gebruikt je energie altijd op de meest effectieve manier, aangepast aan de omstandigheden.
- Do (道): weg: je bent altijd op weg naar verbetering van jezelf en de wereld.

`Men moet naar goede resultaten streven, wat men ook doet. De beste methode daarvoor is, de lichamelijke en geestelijke kracht zonder enige verspilling of afwijkend van die ene richting zo te gebruiken dat ze nut oplevert.` (Jigoro Kano: KJT 6, 287)


 
Drie niveau's van training

We hebben nu vastgesteld wat de drie aspecten van judo zijn: training voor de verdediging tegen een aanval; cultivering van geest en lichaam, en je energie optimaal gebruiken.
We hebben ook vastgesteld dat het hoogste doel van judo is: de perfectie van de eigen persoon, met als hoogste doel de perfectie van de samenleving.
Om het duidelijk te maken:
• We plaatsen het eerste - de training om je tegen een aanval te verdedigen, onderaan en we noemen dat: judo op het laagste niveau.
• Laten we de training in cultivering, wat bijproducten zijn van de training voor de verdediging tegen een aanval, judo op midden-niveau noemen.
• De studie hoe iemand zijn energie ten dienste kan stellen van de samenleving noemen we judo op het hoogste niveau.
Als we judo verdelen over deze drie niveau's, kunnen we zien dat het niet beperkt is tot de training voor het gevecht in de dojo, en zelfs als je je lichaam traint en je geest cultiveert, kun je niet bijdragen aan de samenleving als je niet een niveau hoger gaat. Het maakt niet uit wat voor een geweldig persoon je bent, hoe superieur je intelligentie, of hoe sterk je lichaam, als je doodgaat zonder iets bereikt te hebben, geldt het spreekwoord: `een schat die je niet hebt gebruikt, heb je weggegooid.` Je kunt zeggen dat je jezelf hebt vervolmaakt, maar er kan niet gezegd worden dat je hebt bijgedragen aan de samenleving.
Ik benadruk dat allen die aan judo doen, erkennen dat het bestaat uit deze drie niveau's en om te trainen zonder het ene of andere aspect te verwaarlozen.
(Jigoro Kano: Mind over Muscle, p.94-95)


 
Geschiedenis van het judo

Judo komt uit Japan

Als we aan Japan denken, denken we aan een modern land. Een belangrijk industrieland, een wereldmacht. Maar dat was niet altijd zo. De grondlegger van het judo leefde aan het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw. Hij werd geboren in 1860 en overleed in 1938. Een tijd van belangrijke veranderingen in Japan.

Als je wat wilt weten van judo, moet je ook wat weten van Japan.

Japan was altijd een land van tradities geweest. Vanaf 1641 (tijdens de zogenaamde 'Edo-periode', 1603-1867) was Japan helemaal afgesloten van de rest van de wereld. Alles wat niet-Japans was, werd verboden. Tot 1853. In dat jaar dwongen de Amerikanen Japan met geweld om zich open te stellen naar de rest van de wereld.
In 1868 kwam er een nieuwe keizer. Hij veranderde Japan van een traditioneel land in een modern land. De Europese staten waren zijn voorbeeld, vooral Duitsland. Men noemt deze periode de Meiji-restauratie (明治維新, ofwel Meiji ishin). Deze moderne tijd betekende ook het einde van de macht voor de klassieke militaire structuur in Japan. Japan ging zijn industrie ontwikkelen, handel drijven met Amerika en Europa, een sterk en modern leger opzetten, oorlog voeren en ook westerse ideeën binnenhalen.

In die periode ontstond het judo, op basis van puur Japanse gevechtskunsten, maar ook met invloed van westerse ideeën over opvoeding, onderwijs en sport.


Japanse gevechtskunsten

Japan was altijd een land van eigen tradities. Daarbij hoorden ook de verschillende gevechtskunsten. Ju-jitsu was de belangrijkste traditionele gevechtskunst. Jigoro Kano schrijft daarover het volgende:

`Wie iets van judo wil begrijpen moet noodzakelijkerwijs ook iets weten van de geschiedenis van de Japanse gevechtstradities, vooral ju-jitsu. Veel mensen kennen de term ju-jitsu, maar ik denk dat ze het moeilijk zouden vinden om de betekenis uit te leggen. Er zijn verschillende scholen die totaal verschillende dingen doen onder de noemer ‘ju-jitsu’, terwijl andere scholen hetzelfde doen met verschillende namen. Verder vallen er een heleboel technieken onder de gemeenschappelijke noemer ‘ju-jitsu’, zoals verwurgingen, armen omdraaien, slaan, stoten en werpen. Er zijn derhalve verschillende namen, zoals taijutsu, yawara, judo, kogusoku, torite, kempo, hakuda en shubaku. Kogusoku en torite verwijzen over het algemeen naar methoden om iemand vast te pakken; taijutsu en judo verwijzen gewoonlijk naar de oefening in gewapende grondtechnieken en de nadruk op werpen – wat het enige echte verschil is tussen beide. Omdat er zoveel namen en methodes zijn voor de oefening in gevechtskunsten, is het onmogelijk om precies te zeggen wat nu de verschillen zijn tussen al die soorten. Wat deze verschillende gevechtskunsten wel allemaal gemeenschappelijk hebben, is dat het aanvals- en verdedigingstechnieken zijn, waarbij de beoefenaar tegenover de vijand geen wapens gebruikt, tenzij een kort wapen. Omdat de term ‘ju-jitsu’ het meest algemeen bekend is en omwille van de bespreking, wil ik van nu af dat algemene woord gebruiken om alle boven genoemde gevechtskunsten in te sluiten.` (Jigoro Kano: Mind over Muscle, p.12-13)

 
Het ontstaan van het judo

In 1882 begon Jigoro Kano met een eigen dojo in de boeddhistsche Eishoji tempel in Tokyo. Hij noemde zijn school de 'Kōdōkan' (講道館), letterlijk: "de plaats waar de weg wordt onderwezen." Wat hij in de Kodokan leerde, noemde hij 'Judo' Dat was geen nieuwe naam. Al in de 18e eeuw werd die naam gebruikt. De inhoud van het judo was echter wel behoorlijk nieuw:

"Er waren verschillende redenen waarom ik er niet voor koos om de term ju-jitsu te gebruiken, wat aanduidde wat gewoonlijk werd beoefend. In plaats daarvan gebruikte ik de naam 'judo'. De hoofdreden was dat 'do' (weg) het belangrijkste punt is wat de Kodokan leert, terwijl 'jitsu' (vaardigheid) bijkomstig is. Ik wilde ook helder maken dat judo een manier was om op weg te gaan in de ‘do’." (Jigoro Kano: Mind over Muscle, p.19.)

Kodokan judo was wel het resultaat van Kano’s opleiding in het klassieke ju-jitsu. Maar ook van zijn moderne opvattingen over lichamelijke opvoeding die hij in het Japan van de Meiji-tijd had geleerd. In het judo werd ju-jitsu op een nieuwe manier toegepast volgens moderne opvoedkundige principes met respect voor de Japanse tradities.
 
De ontwikkeling van het judo

Het judo ontwikkelde zich onder leiding van Jigoro Kano parallel aan de ontwikkeling van Japan. Kano is niet de grondlegger van een sport. Het idee van 'sport' was Engels, niet Japans. Kano was in de eerste plaats een opvoeder en idealist. Hij geloofde in het judo als een nieuwe weg, een moderne vorm van de oude Japanse gevechtskunsten. Hij verbond aan zijn judo een nieuw doel: samen vechten voor een wereld van volmaakte harmonie, in mensen en tussen mensen.

Na de oprichting van de Kodokan stichtte Kano ook scholen en werkte hij voor het Japanse ministerie van onderwijs, als hoofd van de lerarenopleiding. In 1911 werd judo onderdeel van het onderwijsprogramma op de staatsscholen. Zo verspreidde het judo zich over Japan.

Jigoro Kano maakte reizen over de hele wereld, ook naar Europa. Daar leerde hij de westerse ideeën over opvoeding, onderwijs, sport en de samenleving kennen. Hij nam die ideeën mee naar Japan en maakte ze steeds meer tot onderdeel van het judo. Het principe van seiryoku zenyo kwam uit de Engelse filosofie. Zijn ervaringen in de ju-jituschool Kito-Ryu, het principe van 'kuzushi' als strategie van het judo, en de leer van de Kodokan, pasten goed bij die leer over het optimaal gebruik van energie.

Het principe van jita kyoei werd gevormd door zijn internationale ervaring. In 1909 werd Jigoro Kano lid van het Internationaal Olympisch comité. Na de eerste wereldoordlog bezocht hij Europa. Kano besefte dat het Olympisch ideaal van sport als verbroedering tussen mensen, de morele doelen van het judo, en de organisatie van de Kodokan als culturele organisatie (de Kodokan Bunkakai) van groot nut voor de wereld zouden kunnen zijn.

`De geest van jita kyoei moet worden gerespecteerd tussen volkeren. Als we kijken naar internationale samenwerking is het zo, dat als landen alleen hun eigen gewin zoeken en neerkijken op andere landen, zullen zij hun echte doelen niet bereiken. Elk land moet principieel werk maken van gezamelijk welzijn en voorspoed, en moet zichzelf vastbesloten gedragen om het beste voor te wereld te doen. (...) Ik geloof dat wereldvrede en het welzijn van de mensheid gerealiseerd moet worden door de geest die judo uitdraagt.` (Jigoro Kano: Toespraak tijdens de Interparlementaire unie in Madrid)

Judo werd als gevechtskunst door Jigoro Kano dus op een heel eigen manier verder ontwikkeld, van een oorspronkelijk Japans vervolg op het ju-jitsu, naar een middel van lichamelijke en geestelijke opvoeding, volgens vaste principes, met als groter doel de volmaaktheid van mens en wereld.

Jigoro Kano was ook een Japanner in hart en nieren, trots op zijn vaderland. Judo was volgens hem heel geschikt als een methode van 'nationale lichamelijke opvoeding'. Hoewel hij zich altijd verzette als de Japanse militairen het judo wilden misbruiken voor eigen doelen, wilde hij met het judo zijn vaderland wel op wereldkaart zetten.

`Japan heeft zo veel geleerd van de verschillende naties in de wereld. Nu moet Japan als tegenprestatie de wereld iets leren. In de toekomst, als Japan het judo dat ik bepleit zal onderwijzen, zal het niet alleen in staat zijn om voor het eerst iets bij te dragen aan de cultuur in de wereld, maar ook om bij te dragen aan de internationale ontwikkeling van Japan. Daarbij zullen zij die judo hebben geleerd een centrale rol spelen.` (Jigoro Kano: Mind over Muscle, p.8.)

 
Judo na de dood van Jigoro Kano

In 1938 overleed Kano plotseling, aan boord van een schip, toen hij op de terugreis naar Japan was. Japan stond aan de vooravond van de tweede wereldoorlog, die ze zou verliezen na de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. De Kodokan was na de dood van Kano een militaire academie geworden, in dienst van de Japanse regering. Het judo kon na de oorlog alleen overleven als het een programma zou volgen wat de Amerikanen goed vonden. Zo werd judo een wedstrijdsport, met de spelregels en de indeling in gewichtsklassen die iedereen kent. Met de verspreiding van het judo over de hele wereld, de opname onder de Olympische Disciplines, de nationale organisaties, kreeg het judo steeds meer een westerse kleur.

Toch blijft judo in de geest van de stichters veel meer dan een gewone sport:

Judo is de weg naar het meest effectieve gebruik van lichamelijke en geestelijke kracht. Door je te oefenen in aanvallen en verdedigingen, verfijn je je lichaam en je ziel en maak je de geestelijke essentie van judo tot deel van je eigen zijn. Op die manier ben je in staat jezelf te vervolmaken en iets waardevols bij te dragen aan de wereld. Dit is het uiteindelijke doel van de judo discipline.

                                                            Jigoro Kano

Het is in harmonie met de principes van judo dat er geen conflicten zijn in de ontwikkeling van de wereld, of in de samenlevingen en landen die de mensheid vormt en opbouwt. Judo is geëvolueerd tot haar huidige vorm, vanuit de waardering van zuivere rede en ontwikkeling van techniek, en is nationaal en interntationaal hoog geacht als de meest effectieve methode van lichamelijke en geestelijke zelfdiscipline. Judo draagt bij aan de voorspoed van mensen, de ontwikkeling van vrede en het welzijn van de wereld.
                                                       Kyuzo Mifune

 
Bron: www.mitesco.nl/geschiedenis_van_het_judo1.htm
 
Print deze pagina

Top